Η Θεσσαλονίκη - Thessaloniki

Η Θεσσαλονίκη, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας. Αποτελεί έδρα της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Από την ίδρυσή της από τον Κάσσανδρο ως μια ακμάζουσα ελληνιστική πόλη μέχρι την οθωμανική κυριαρχία αξιοποιεί την στρατηγική της θέση και αναπτύσσεται σε μια πολυπολιτισμική πόλη. Από το 1912, με τη λήξη των Βαλκανικών Πολέμων και την ενσωμάτωση της περιοχής στο σύγχρονο Ελληνικό Κράτος, η Θεσσαλονίκη αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας. Ο πληθυσμός του πολεοδομικού συγκροτήματος υπολογίζεται σήμερα στους 790.824 κατοίκους (2011).
Η ίδρυσή της πόλης στην ελληνιστική εποχή συμπίπτει με μια κρίσιμη φάση στην ιστορία του Μακεδονικού Βασιλείου, που ξεκινά από τον πρόωρο θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και με την διεκδίκηση του θρόνου του Μακεδόνα βασιλιά από τους επιγόνους του. Ο στρατηγός Κάσσανδρος για να μπορέσει να διεκδικήσει το θρόνο της Μακεδονίας, παντρεύτηκε την ετεροθαλή αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, την Θεσσαλονίκη, προς τιμήν της οποίας ίδρυσε την πόλη συνενώνοντας 26 πολίχνες, που βρίσκονταν γύρω από το Θερμαϊκό κόλπο.
Τον 2ο π.Χ. αιώνα η πόλη κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους, όπως και ο υπόλοιπος ελλαδικός χώρος και αποτέλεσε έδρα του ρωμαϊκού θέματος της Μακεδονίας. Η στρατηγική θέση της πόλης διαφαίνεται από την πρόθεση της μεταφορά της πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο προς τα ανατολικά, καθώς υπήρξε μια από τις υποψήφιες πόλεις οι οποίες είχαν προταθεί ως αντικαταστάτριες της Ρώμης, για να επιλεγεί τελικά το Βυζάντιο. Παρά την μη επιλογή της ως πρωτεύουσα, αποκτά τον τίτλο της Συμβασιλεύουσας πόλης και κατά την Βυζαντινή Περίοδο.
Μετά την οθωμανική κατάκτησή της από τους Οθωμανούς το 1432, παραμένει στην Οθωμανική αυτοκρατορία για περίπου πέντε αιώνες. Με την εκδίωξη των Εβραίων από την Ιβηρική Χερσόνησο, και τη Βόρεια Ευρώπη, η Θεσσαλονίκη αποκτά την δική της εβραϊκή κοινότητα. Η εγκατάσταση αυτή των Εβραίων στη Θεσσαλονίκη, ανέδειξε την πόλη ως τη σημαντικότερη παγκόσμια εβραϊκή μητρόπολη μέχρι τουλάχιστον τις αρχές του 20ού αιώνα. Ιδιαίτερα από τα μέσα του 19ου αιώνα, η πόλη υπήρξε το πλέον κοσμοπολίτικο αστικοποιούμενο κέντρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ο σημαντικότερος πόλος πολιτικών κινήσεων και κινημάτων που συνάντησε στην μακρόχρονη ιστορία της.
Με την ένταξή της στον κορμό του Ελληνικού Κράτους το 1912, ο πληθυσμός της πόλης παρουσιάζει σημαντικές μεταβολές με την μετακίνηση του μουσουλμανικού πληθυσμού και την αντικατάστασή του από προσφυγικούς πληθυσμούς της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης. Οι πληθυσμιακές μεταβολές συνέτειναν στην αλλαγή της πληθυσμιακής κατάστασης της πόλης με την ενίσχυση του ελληνικού στοιχείου. Η πολεοδομική και αρχιτεκτονικής της αναδιοργάνωση επιταχύνθηκε από τη Μεγάλη Πυρκαγιά του 1917 και τις προσπάθειες της νέας ελληνικής διοίκησης για προσθέσει αρχαιοελληνικά και ευρωπαϊκά στοιχεία στο αρχιτεκτονικό ύφος της πόλης, που οδήγησε στην καταστροφή αρκετών οθωμανικών λατρευτικών και λειτουργικών κτηρίων. Οι σημαντικότερες πληθυσμιακές μεταβολές παρατηρούνται με το ολοκαύτωμα της ακμαίας εβραϊκής κοινότητας από τα ναζιστικά στρατεύματα την περίοδο της τριπλής κατοχής κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, με την εγκατάσταση του μικρασιατικού και θρακιώτικου προσφυγικού πληθυσμού έπειτα από την Μικρασιατική Καταστροφή το 1922 και με την εσωτερική μετανάστευση που παρατηρείται κατά την δεκαετία του '50 και μεταγενέστερα προς τα μεγάλα αστικά κέντρα.



Thessaloniki is the second largest city of Greece. It is the seat of the regional Unity and the region of Central Macedonia. Since its foundation by cassander as a thriving Greek city until Ottoman rule leverages the strategic location and developed in a multicultural city. By 1912, with the end of the Balkan wars and the region's integration in the modern Greek State, the city of Thessaloniki is the second largest city of Greece. The population of the conurbation is estimated today at 790.824 inhabitants (2011).
The city was founded in the Hellenistic period coincides with a crucial phase in the history of the Macedonian Kingdom, which starts from the untimely death of Alexander and claiming the throne of Macedon-King from ' them. General Kassandros in order to claim the throne of Macedonia, married the half-sister of Alexander the great, Thessaloniki, in honor of which she founded the city of polichnes 26, uniting around the thermaikos Gulf.
In the 2nd century BC the town was conquered by the Romans, like the rest of the Greek area and became a seat of the Roman theme of Macedonia. The strategic position of the city is emerging from the intent of the transfer of the capital of the Roman Empire by Constantine the great in the East, was one of the candidate cities which had been proposed as a antikatastatries of Rome, eventually chosen to Byzantium. Despite the non-choice as capital, acquires the title of Symbasileyoysas city during the Byzantine Period.

After the Ottoman conquest by the Ottomans in 1432, remains in the Ottoman Empire for almost five centuries. With the expulsion of the Jews from the Iberian Peninsula, and Northern Europe, Thessaloniki, acquires its own Jewish community. This installation of the Jews in Thessalonica, highlighted the city as the largest global Jewish metropolis until at least the beginning of the 20th century. Especially since the mid-19th century, the city was the most cosmopolitan urban center of the Ottoman Empire and the most important pole of political movements that met in a long story.

By joining in the trunk of the Greek State in 1912, the city's population presents significant changes with the movement of Muslim population and its replacement by refugee populations of Asia minor and Eastern Thrace. The population changes have contributed to changing the population status of the city with the aid of the Greek element. The planning and architecture of reorganization accelerated by the Great Fire of 1917 and the efforts of the new Greek administration to add ancient Greek and European elements into the architectural style of the city, which resulted in the destruction of several Ottoman religious articles and functional buildings. The major demographic changes observed with the Holocaust of the thriving Jewish community from Nazi troops during the triple occupation during World War II, with the establishment of Asia and old xanthian population after the Asia minor catastrophe in 1922 and the internal migration observed in the 1950s and later to major urban centers.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου